29.3.2023

Harvinaiset valokuvat Jimi Hendrixin Suomen-keikalta laitettiin myyntiin – kuvaaja kertoo kuumottavasta hetkestä

Maailmantähden kuvaaminen toukokuussa 1967 oli nuorelle Ingemar Forsbergille ”stressaava kokemus”.

JAA

Ingemar Forsberg oli 20-vuotias kuvatessaan toukokuussa 1967 tuolloin 24-vuotiasta Jimi Hendrixiä Kulttuuritalolla ja Hotelli Vaakunassa.

Ingemar Forsberg oli 20-vuotias kuvatessaan toukokuussa 1967 tuolloin 24-vuotiasta Jimi Hendrixiä Kulttuuritalolla ja Hotelli Vaakunassa. KUVA: INGEMAR FORSBERG

Terho Vuorinen

KUKAPA suomalainen sähkökitaroinnin ystävä ei olisi halunnut olla katsomassa legendaarista Jimi Hendrixiä (1942–1970) Kulttuuritalolla 22. toukokuuta 1967.

20-vuotias Ingemar ”Ingo” Forsberg oli. Hän katsoi kameransa läpi, kun rockin huipulle juuri hurjaa nousua tehnyt ”Henkka” piiskasi rumpali Mitch Mitchellin (1948–2008) ja basisti Noel Reddingin (1945–2003) Kultsan hurmioon.

Bändi oli The Jimi Hendrix Experience, jonka maine oli kiirinyt myös Suomeen, vaikka yhtyeen debyyttilevy oli julkaistu vain kymmenen päivää ennen keikkaa. Tupa ei ollut täynnä, mutta paikalla oli joukko valveutuneimpia suomalaismuusikkoja kuten Hasse WalliJukka Gustavson ja Harri Saksala.

NYT, 56 VUOTTA myöhemmin, Forsberg on valmis luopumaan kuvistaan.

– En tee niillä enää mitään, 76-vuotias kamera-alan ammattimies kertoo.

Kultsan kuvauskeikka lyhytaikaiseksi jääneelle Seitsemäntoista-lehdelle oli unohtumaton.

– Se oli stressaava kokemus. Vahtimestareilla oli pieni paniikki. He pelkäsivät jotain, ehkä kundin maine oli niin kova. Suomi oli myös niin takapajuinen silloin.

– Vahtimestarit pistivät meidät kuvaajat konttaamaan lattialla näyttämön edessä. Jos joku nosti päätään, niin vahtimestarit painoivat ne alas.

TOINEN ONGELMA oli valokuvaajan kannalta olennainen eli itse valo.

– Valotusmittari ei antanut mitään tulosta.

Forsberg sai laittaa pimiössä kaiken osaamisensa peliin, että sai filmistä irti kelvollisia kuvia.

Lehdistötilaisuudessa Hotelli Vaakunassa kuvaaminen oli helpompaa.

– Hendrix vaikutti hyvin miellyttävältä ja mukavalta mieheltä.

FREELANCEKUVAAJAN näkökulmasta Kulttuuritalon keikka päättyi murheellisesti.

– Lehti meni konkurssiin enkä saanut kuvista mitään. Laskut maksaakseni myin kameratarvikkeeni ja lähdin armeijaan.

Myöhemmin Forsberg kouluttautui Saksassa Leica-kameroiden korjaajaksi. Työuransa hän tekikin kameroiden parissa, mutta varsinainen kuvaaminen jäi enemmän harrastukseksi.

Vuosikymmenten jälkeen Forsberg on päättänyt vihdoin ansaita Hendrix-kuvillaan. Lempäälässä toimivan Huutokauppahuone Aleksin listoilla on kaikki 57 alkuperäistä kuvaa laadukkaina TIFF-tiedostoina. Ostaja saa samalla oikeudet kuvamateriaalin jatkokäyttöön.

Lisäksi 45 kuvasta on myynnissä A3-kokoiset, näyttelytasoiset printit kuvaajan signeerauksella, mutta ilman oikeuksia.

AIDOT NEGATIIVIT ovat Forsbergilta tällä hetkellä kateissa. Vastaavalla tavalla negat olivat hukassa vuonna 2017, kun niistä piti tehdä näyttely Kulttuuritalolle.

Forsberg löysi negat kertaalleen, mutta myöhässä. Niinpä näyttely saatiin esille vuosi myöhässä keväällä 2018.

– Olen nyt etsinyt negoja muutaman kuukauden. Jos löydän, niin tuhoan ne, Forsberg lupaa.

Kansainvälistäkin kiinnostusta herättänyt huutokauppa järjestetään lauantaina 1. huhtikuuta.